top of page

Mitä eurytmia on minulle ja kuinka olen kasvanut sen myötä

Lapsena, istuessani kauniina kesäpäivänä Saimaan rannalla, sai järven alati muuttuva

pinta minut lumoihinsa. Koin siinä elämän jatkuvan muutoksen.



Tämän saman kokemuksen sain uudestaan 21-vuotiaana, ollessani mukana Chris av Enehjelmin ohjaamassa liiketaiteen ryhmässä, jonka kanssa esiinnyimme erilaisissa tapahtumissa useamman vuoden ajan.


Samoihin aikoihin, osallistuessani seurapiirinaamiaisiin, sain ideakseni pukeutua Isadora Duncaniksi -häneksi, joka vapautti tanssitaiteen muodollisista kahleista.


Vuosia myöhemmin, löysin itseni tanssimasta Isadora Duncanista inspiroituneessa ryhmässä ja tunsin musiikin kautta liikkeen vapauttavan ilon. Ryhmä toimi Järnan antroposofisessa kulttuurikeskuksessa Ruotsissa. Tuohon aikaan kävin siellä kesäisin kursseilla. Siellä ollessani silmiini pisti ryhmä ihmisiä joista loisti ikäänkuin elämänvoimien valo. Sain tietää, että nämä ihmiset olivat eurytmistejä. Tämä sai minut kiinnostumaan eurytmian olemuksesta. Hakeuduin eurytmiaryhmiin ja tunsin heti eurytmiaa tehdessäni olevani kotonani.


Ennen kuin aloitin intensiivisemmän eurytmian tekemisen, elämänkaaressani oli opiskelua yliopistossa, äitinä olemista, steinerpedagogiikan opiskelua ja sen toteuttamista steinerpäiväkodissa. Harrastin kuitenkin samanaikaisesti eurytmiaa eri ryhmissä.


Steinerpäiväkodissa seuratessani lasten eurytmiahetkiä huomasin eurytmian elävöittävän ja harmonisoivan vaikutuksen lapsiin. Tämä innosti minua aloittamaan

laulu- ja eurytmia vuoden Snellman-korkeakoulussa, 15 vuoden päiväkotityöskentelyn jälkeen. Laulu-ja eurytmiavuosi inspiroi minua sitten jatkamaan eurytmian opiskelua ammattiin asti ja siten menin Snellman-korkeakoulun alaiseen eurytmiakouluun. Eurytmiakoulun aikana minulle tuli suuri tarve tehdä eurytmiaa myös toisella äidinkielelläni. Ja silloin elämääni ilmestyi Dolly Swanljung. Hänen kanssaan sain työskennellä kerran viikossa eurytmian parissa kymmenen vuoden ajan hänen elämänsä loppuun asti. Työstimme aina vuoden verran yhtä runoa, jonka lopuksi esitin jossain, useimmiten Järnassa.


Toinen ”eurytmiakätilöni” on Järnassa vaikuttava Aurora Klingborg-Granstedt, joka on avannut minulle tavan tehdä eurytmiaa alle kouluikäisten lasten kanssa. Luonnossa elävät elementaariset voimat ovat inspiraationi lähteenä valmistellessani lasten eurytmiahetkiä; Vesi, eteerisenä voimana ja tuuli henkisen liikkeen alkukuvana, puhumattakaan gnoomeista ja salamantereista, jotka tuovat minulle tarinoitaan, joita sitten liikkeen avulla jaan lapsille.


Eurytmiakoulun jälkeen aloitin työt eurytmistinä kuudessa eri päiväkodissa. Päiväkodissa työskennellessäni koen, että saan eurytmialla täydennettyä sitä, mihin varhaiskasvatuksella pyritään; ottaa oma keho käyttöön (inkarnoitua), iloita toisista (sosiaaliset kyvyt), keskittyä, liittyä elämään ja kuunnella hiljaisuutta, jotta voi soida ihmisenä sekä kasvaa kohti sitä, mikä ihmisessä on siemenenä.


Kohtalo johdatti minut vuonna 2009 takaisin Snellman-korkeakouluun eurytmian opettajaksi, jossa edelleenkin toimin opettajana. Aikuisopiskelijoiden kanssa eurytmiaa tehdessäni pidän tärkeänä sosiaalisten vuorovaikutussuhteiden edistämistä kunkin opintolinjan päämääriä tukien. Opetuksessani pyrin ottamaan huomioon jokaisen opiskelijan potentiaalin kasvaa kohti opiskelijan omaa elämäntehtävää.


Huomasin melko nopeasti eurytmiaopettajana kiinnostukseni tukea yksilöitä syvemmin kuin mihin opettajana pystyin, joten seuraava askel elämänpolullani oli eurytmiaterapia- opinnot Järnassa. Eurytmiaterapia on sitten laajentanut pohjaa kaikelle eurytmia-tekemiselleni.


Työni ohella olen tehnyt taiteellista eurytmiaa erilaisissa pienimuotoisissa

projekteissa, ja tämä on antanut minulle paljon uusia ulottuvuuksia omaan eurytmian

tekemiseen.



Kuvassa Nina Alfthan verhon takana.

Eurytmiaterapeutin työtä tehdessäni aloin kuitenkin miettimään, mitä muuta voisin tehdä ihmisten hyväksi ja miten voisin auttaa heitä ylläpitämään terveyttään. Tämän kysymyksen kautta elämääni tuli Vitaalieurytmia, jota olen opiskellut nyt viimeisen vuoden ajan ja tulen saamaan siitä sertifikaatin tänä syksynä.


Vitaalieurytmia on ryhmissä tehtävää eurytmiaa, missä käytetään eurytmisiä äänteitä

yhdistettyinä tiettyihin liikkeisiin. Harjoitusten tarkoituksena on antaa ihmisille työvälineitä stressinhallintaan ja omien elämänvoimien ylläpitämiseen.


Olen pyrkinyt rakentamaan osaamiseni eurytmian saralla mahdollisimman laaja-alaiseksi. Tehdessäni terapia-ja taide-eurytmiaa, pyrin olemaan aina mahdollisimman totuudenmukainen ja palvelemaan ihmistä. Katsoessani omaa eurytmiaprosessiani ja sitä mitä eurytmia on, näen sen ennen kaikkea ihmisenä olemisen koulutustienä. Eurytmia on minulle tapa elää ja olla olemassa; koen sen parissa työskentelemisen elämäntehtäväkseni.


Elokuun blogin kirjoittajana toimi Nina Alfthan (s.16.8.1956); humanististen tieteiden kandidaatti, lastentarhaopettaja, steinerpedagoginen varhaiskasvattaja, diplomi-eurytmisti sekä diplomi-eurytmiaterapeutti.

Vuoden 2019 Blogit koskevat kysymystä: Miksi eurytmia? Eurythmy Channel Helsinki on pyytänyt tähän kysymykseen vastausta 12 eri ihmiseltä ja he kertovat blogeissaan omakohtaisen näkemyksensä asiasta.

bottom of page